I dagens snabbt föränderliga IT-landskap kan valet av rätt IT-partner vara avgörande för ditt företags framgång. Men vad skiljer en riktig IT-partner från en vanlig leverantör? Det handlar om mer än bara teknik och leverans – en pålitlig IT-partner investerar i din framgång, agerar proaktivt och ser till att både företag och leverantör delar målet om långsiktig tillväxt och hållbara lösningar. Låt oss utforska vad som verkligen gör skillnad när du väljer din nästa IT-partner.
Det finns en stor mängd konsultbolag inom IT. På ytan – hemsidor, LinkedIn-inlägg och liknande – ser de flesta ut att vara bäst. Många är nog också riktigt bra. Men vad är det som gör skillnad för en kund i slutändan? Hur ser den perfekta IT-partnern ut?
- Vikten av storlek och närhet i en IT-partner
För det första ska den inte vara för stor. En för stor aktör innebär tyvärr – oavsett vad som sägs, önskas eller tros – att det ofta uppstår en distans mellan företaget och de anställda, vilket gör det svårt att uppnå äkta ansvarstagande och att gå den där ”extra milen” när det verkligen behövs. Man blir en i mängden, och den egna insatsen känns inte avgörande. - Skalbarhet – En avgörande egenskap
Den får inte heller vara för liten eller sakna möjlighet att skala upp snabbt. Om företaget är för litet och inte har kapacitet att med kort varsel – utan rekrytering – hitta rätt kompetens för nya projekt eller utmaningar som uppstår vid personalavgång, innebär det självklart en risk för kunden. - Lönsamhetens betydelse för ett långsiktigt samarbete
Den bör dessutom vara lönsam. Lönsamhet skapar trygghet och förmåga att prioritera kundens bästa i kritiska situationer. Det betyder inte att man ska arbeta gratis, men att man ska ha råd att ansvara för parallella resurser när det behövs, ersätta personal vid behov eller erbjuda garantier till kunden om något inte fungerar. Kundnöjdhet är den långsiktigt bästa strategin, men för att kunna vara långsiktig krävs också att man har ekonomisk stabilitet. - Affärsmodeller som bygger på samarbete
Affärsmodellen bör vara sådan att kund och leverantör hamnar i samma båt. Vi har tidigare skrivit om hur traditionella affärsmodeller, där projektens resultat är i fokus, ofta är dömda att misslyckas. Skillnader i förväntningar och syn på budgeten leder ofrånkomligen till problem när dessa förväntningar möter verkligheten. Dessa problem finns från början som en osynlig elefant i rummet och skapar misstänksamhet och bevakning, vilket inte är en bra grogrund för att lösa de problem och utmaningar som uppstår under projektets gång. Därför behövs en modell som bygger på att man agilt och gemensamt levererar bästa möjliga värde varje vecka, baserat på vad som är känt just då. Detta kräver förtroende redan från början. - Engagerade individer är nyckeln till ett starkt IT-partnerskap
En annan viktig aspekt är synen på partnerskap. En IT-partner ska bestå av individer som verkligen känner för och tar sig an kundens verksamhet som om den vore deras egen, där kundens framgångar upplevs som deras egna. En IT-partner är, till skillnad från en IT-leverantör, proaktiv och investerad även känslomässigt. Detta leder tillbaka till frågan om storlek; ett IT-partnerskap måste drivas av individer som har denna känsla. En organisation, process eller struktur kan inte känna – det är människor som utgör (!) partnerskapet, och de måste därför ges friheten att fatta beslut och agera när det behövs, även om det innebär att lösa problem efter kontorstid eller att visa extra omtanke i praktiska lösningar.
Emvico – En IT-partner som investerar i dina mål
Det finns fler aspekter, och föga förvånande anser vi på Emvico att vi passar in på denna beskrivning av en IT-partner. Det är ingen slump, utan en medveten design vi har valt, eftersom vi vill känna (!) med det vi gör. Vi var tidigare på ett stort företag, men nu väljer vi de kunder vi arbetar med, och vi vill känna för dem och bidra till deras framgångar. Det är en värdig utmaning som ger vårt yrkesliv mening. Vi är därför:
- Lagom stora, med cirka 25 anställda i dagsläget.
- Men vi kan skala snabbt och med hög kvalitet, tack vare våra hubbar i Polen, Ukraina och Ungern.
- Vi fokuserar på lönsamhet framför hetsig tillväxt, eftersom det ger oss lugnet att fatta bra beslut för både våra medarbetare och kunder.
- Vårt ledarskap och företagskultur ger våra medarbetare mycket ansvar för sina kunder, så att de kan känna engagemang och på så sätt maximera sitt värde för kunden.
- Vi väljer noga ut våra kunder, där vi kan vara nära ledningen och affären. Innan vi inleder ett partnerskap diskuterar vi agila processer och kostnadskontroll i form av snabb skalning, upp eller ner, men där resultatet är det som vår gemensamma styrning och tillsatta kompetens levererar – inte ett Excel-ark med funktioner eller ett projekt scope som fastställdes från början.
Emvico är en IT-partner, inte en IT-leverantör. Vi tackar alltid nej där vi ser risker i relationen mellan leverantör och kund, och vi går all-in där vi hittar kunder vars resa vi får chansen att påverka, stötta och känna med.